26 februari 2017 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Gien van Egmond Hans Coen Dekker - WaarBenJij.nu 26 februari 2017 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Gien van Egmond Hans Coen Dekker - WaarBenJij.nu

26 februari 2017

Door: HCD

Blijf op de hoogte en volg Gien van Egmond

26 Februari 2017 | Spanje, Burgos

2e week, maandag 20feb17 – zondag 26feb17:

Ma 20feb17: Segonzac – Messanges
Prachtige tocht door Charentes Maritime en Aquitane.
In Barbezieux (baard jeukt?) gealimenteerd en choiffurage ingeslagen, dat leek passend.
In Messanges is het nog steeds mooi weer, de stelplaats ligt tegen de binnenste duinenrij, vergelijkbaar met waar Parnassia de fietsenstalling heeft zeg maar.
Het is strak blauw, en er heerst een hoog kortebroekenuitstralingsgehalte (dat kan vast niet) maar zo tegen de avond wordt het toch strak koud.
Doet de kachel het niet => strak chagrijn!
Op het strand is het prima. Juul is niet van het wakeboard af te slaan, wij zoeken schelpen voor in de koffer van A&Y.

Di 21feb17: Messanges – Messanges
Vandaag is de overgang van sabbeardacle naar sabboldacle.
Hubert en Linda (H&L) uit Duitsland rijden de grastruck, een Iveco/Magirus, vormgegeven door Linda. Overal gras, zie ook foto. H&L komen net terug uit Marokko. Ze zitten vol verhalen. Ze koken buiten en doen alsof het heel warm is. Wij proberen de kachel nog steeds aan de praat te krijgen. Gien zegt dat ze de warmte nog in hun lijf hebben zitten. Gien heeft vaak gelijk.
H&L delen hun Marokko-ervaringen. Dat levert (terecht) trotse herinneringen aan hun kant en behoorlijk wat verwachtingen aan onze kant. We moeten uitkijken naar 2e hands rijplaten.
En ook naar reservedrank.
Overige aandachtspunten: kleding, brandstof, woestijn, smering, gore kust bij Rabat, overtocht Algeciras - Tanger Med.

Wo22feb17: Messanges – Berriozar (Irun, Pamplona)
Dit was een opmerkelijke track. In het begin nog tamelijk vlak, werd het richting Spanje allengs steiler.
Omhoog, zowel als omlaag.
Vanaf de grens ging het lang, lang, lang, langzaam omhoog, terwijl de snelheid omgekeerd evenredig kelderde, 80, 70, 40, 34, en het hield maar niet op. Kilometers stijgen met percentages variërend van 6 tot 7,5. Onze GeleGriet vindt het heerlijk, en neemt daarom haar tijd! We behoren tot (zijn!!!) de langzaamste van het truckerspack. Uiteindelijk is de beloning, de camperplaats in Berriozar. We lozen de drekpijp tegen de verordening in, in de ons inziens daartoe aangewezen rioolput en nemen plaats op 3 plekken. Gratis.

Do 23feb17: Berriozar – Berriozar
Pamplona is geweldig. Qua impact / effect een vergelijkbare ervaring als destijds in Valencia. Pamplona heeft een prachtige oude stad. Super relaxed bovendien. Stieren en tomaten zijn uit dit seizoen, maar heerlijke pinxta’s, zwoel lentetij en deelnemen in (eigenlijk alleen observeren van, maar ja, we denken graag …) het leven van de Pamplonees maken alles goed. In het hoogseizoen, als alle parkeerplaatsen vol zijn met campers en bussen en de stad de bijbehorende bezoekers moet verwerken, zal de sfeer anders zijn. Nu dwalen we met 17°C tamelijk ongedwongen over de oude stadsmuren, verbazen ons over de opmerkelijke staat van onderhoud van gebouwen en overige infra, en lopen na een uur of 4 de stad weer uit richting Berriozar.
Einde dag na wat gesleutel doet de kachel het nog steeds niet.
Erik denkt dat het brandsofpeil in de achterste tank te laag is. Morgen volgooien (€1,10) en daarna zien we verder.

Vr 24feb17: Berriozar – Logrono
Maar belangrijker nog, Jip is vertrokken naar Cairo voor stage. Wow!! Oh nee, is pas maandag.
We hebben Rom even gebeld, wilden graag zijn stem horen.
Hij klonk opgewekt en was een beetje ziek. Gelukkig komt Jip vandaag langs om hem broederliefdevol te verzorgen.
Logrono is een leuk stadje aan de Ebro. Dachten eerst dat ze een foutje gemaakt hadden en de naambordjes verwisseld hadden. Wij plaatsen de Ebro namelijk vlak onder Valencia, bleek toch goed te zijn. Leuk stadje dus, we moeten alleen nog beter rekening houden met de lokale dagindeling.
Het is guur, HC is een beetje ziekjes en gedraagt zich als een echte man.
Gien had tijdens de stadswandeling zwembad “Ebro” gespot en zich voorgenomen daar een paar baantjes in te gaan trekken. Nou, dat neemt Gien zich geen tweemaal voor, dus zwembroek in handdoek gerold, rol onder arm geplaatst, arm tegen flank gedrukt, toog zij richting “Ebro”, HC ziek achterlatend. Naar eigen zeggen heeft zij in vloeiend Spaans een gratis toegangsbewijs weten te bemachtigen bij de streng kijkende mijnheer van de toegangsbewijzenafdeling vervolgens wulps glimlachend en dito heupwiegend de tot de tanden bewapende Guardia Civillisten om haar slanke wijsvingertje gewonden, waarna zij haar banen kon trekken, zonder gogles maar met de aandacht van voorgenoemde functionarissen.
Gelukkig had Erik weer eens gelijk: tank vol en kachel doet het als een zonnetje.

Za 25feb17: Logrono – Burgos
Korte track, circa 100km. Onderweg sneeuwtoppen, zouden dat de Picos kunnen zijn? Neen, die horen links te liggen, en dichter bij zee.
Misschien is het gewoon bechamelsaus en moeten we er niet teveel aandacht aan besteden.
In Burgos eerst de lokale SuperMercaderios gespekt en vervolgens de stelplaats gevonden.
Drek druit, luns drin, en nu in zonnetje relaxen.

Zo 26feb17: Burgos – Burgos
Heeft gevroren vannacht, ijs op ruit, maar helder opgestaan.
Ik heb nog steeds een schraapstrot, en daar is een bult op mijn wang bijgekomen, lijkt op een 4-voudige insectenbeet, plus een gezwollen lymfeklier in keel rechts en een bult in keel links. Daardoor zit er bij mij ook een soort van bechamelsaus over wat we ondernemen.
Rustig dagje vandaag. Geen kilometers maken, wel even naar Burgos lopen langs de Burgoise oid. In Burgos is het Calnaval. De halve stad is blij verkleed en de andere helft maakt daar blij foto’s van. Fun.
Morgen gaan we naar Leon. Windveren beloven dat het weer zal omslaan, we zullen zien.

Kus!

• 26 Februari 2017 - 17:28

Alwin:

Wow HC en Gien,

Yvon en ik zijn jaloers, op die rauwe en zere keel na dan.
    Super om jullie zo te kunnen volgen.
    We hebben nu thuis een behoorlijke discussie over de 2 foto's van HC (met en zonder baard).
    Als man ga ik voor het ruige dus vind ik HC met baard top, maar Yvon gaat voor de andere.
    Maar ja, belangrijker voor HC is natuurlijk wat Gien vindt.

Leuk om ook mensen te ontmoeten met ook zo'n mooie truck en die mooie verhalen over Marokko kunnen vertellen. Zijn jullie weer beter voorbereid.

Ga zo door en geniet,

A&Y

• 26 Februari 2017 - 19:22

Dick:

Grun zegt; met baard! ...En zonder bulten. Klinkt goed allemaal.
    Juul heeft t goed voor elkaar, zo te horen. ;) carnaval ze en veel rij/reisplezier

• 27 Februari 2017 - 00:44

Jur:

Liggend in jullie bed lees ik zojuist jullie verslag. Wat heerlijk beeldend geschreven.....ben er zelf een beetje. Bikkel hoor Gien...dat zwemmen. Geniet veel en schrijf veel!
    Kussen

• 27 Februari 2017 - 14:09

Richard En Netty Van Munster:

Hoi Hans Coen en Gien,
    Wat heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten en leuke verslagen typen, zo kan
    ik nog lekker meegenieten. Ga zo door!
    En ik krijg, als "oom Bikkel" zijnde concurrentie van bikkelien Gien, mooi is dat !

• 27 Februari 2017 - 19:55

Piet:

HC heeft dringend behoefte aan losse euries voor wasserette (zijn nieuwe barbier?), alus HC himself op den app heden. Gottegod...nog maar een paar weken weg en nou al crowdfunding...

• 27 Februari 2017 - 20:24

Riet Dekker:

The Lieve twee,na een korte doch hevige strijd met Jetje tot jullie doorgedrongen.Tot m'n genoegen.Leuk om op die manier een beetje mee te leven.Alleen Hans Coen Dekker,al die bobbels ,puisten opgezette klieren en rauwe kelen zitten me niet lekker! Loslaten Riet......
    Ik heb gehoord dat Jip goed is aangekomen ( in Cairo dus) Ik hoop dat ik van Floor binnenkort iets leuks over hem te weten kom.Rom komt Woensdag bij me eten; Gitta kon niet. Dag liefies, geniet van alle fijne dingen ,zorg goed voor jezelf en voor elkaar! Ik hoop dat het met H.C gauw weer goed gaat. Liefs en kukkels van mamma,Riet xxx

• 01 Maart 2017 - 01:52

Cees:

Gaaf!
    Hij stond wel goed die baard, maar ik zou gek worden van de kriebel. Het is beter zo.
    Die gras-truck is ook mooi. Wel wat kleiner (50%?).
    Groets.

• 01 Maart 2017 - 11:42

Gabriel:

Je heb veel geschreven!! Goed oefenen voor mij!
    Ik hoop alles prima is met jullie!

Groetjes,

Gabriel

• 03 Maart 2017 - 22:59

Hetty:

Wat een leuke verhalen en wat fijn dat jullie zo genieten. Enne zonder baard vind ik toch leuker:))
    Geniet van al het moois!
    Xx ook van Ruud